TUI - Een kijkje achter de schermen

De reisorganisatie TUI is bij iedereen wel bekend, maar hoe gaat het er achter de schermen aan toe en wat doet TUI allemaal in het verre reizen segment? Wij vroegen dit en nog veel meer aan TUI reisspecialist Esther.

Esther, hoe is TUI ontstaan? 

TUI (voorheen Arke) is het grootste vakantiemerk van Nederland, met een compleet en scherp geprijsd aanbod voor iedere consument. TUI is veel meer dan een alleen reismerk. Naast touroperator is de organisatie naamgever van 120 eigen reiswinkels, de luchtvaartmaatschappij TUIfly, en de site TUI .nl. TUI is één van de oudste Nederlandse reismerken. TUI is zelfs uitgeroepen tot meest betrouwbare reismerk van Nederland, een titel waar we natuurlijk ontzettend trots op zijn.

Hoe ziet jullie reisaanbod er uit?

Wij bieden onze klanten een heel divers aanbod aan bestemmingen en reissoorten, van het Europese vasteland tot Zuidoost Azië. Klanten kunnen kiezen voor volledig verzorgde en begeleide groepsrondreizen, individuele rondreizen met privé-chauffeur of rondreizen per huurauto. Ons aanbod wordt ieder jaar kritisch bekeken en waar nodig vernieuwd of verbeterd. We houden de markt nauwlettend in de gaten en stemmen ons aanbod zoveel mogelijk af op de wensen van de klant.

Over de klant gesproken... Voor wie organiseert TUI voornamelijk reizen?

Wij bedienen met onze rondreizen een hele brede doelgroep. Jonge en oudere koppels, gezinnen,  alleenreizenden; iedereen kan met ons mee op reis. Daarnaast is de doelgroep natuurlijk ook een beetje bestemmingsafhankelijk. Zo zien we op onze Nepal rondreizen een iets jonger publiek, waar onze Zuid-Afrika klanten vaak iets ouder zijn. Over het algemeen kunnen we stellen dat onze rondreisgroepen uit een heel gemêleerd gezelschap bestaan.

Hoe ben je zelf terechtgekomen bij TUI en wat doe je precies?

Ik werk nu bijna 7 jaar bij TUI, waarvan de laatste 4 jaar op de productafdeling. Ik ben binnengekomen als coördinator rondreizen, waarbij ik verantwoordelijk ben voor het uitzetten van de grote lijnen voor het rondreisaanbod van TUI. Ook doe ik de coördinatie van de TUI Rondreizenbrochure, een aparte brochure met een selectie van onze meest populaire rondreizen. De grote USP van deze brochure is dat alle rondreizen uit deze brochure gegarandeerd vertrek hebben. Klanten weten dus meteen waar ze aan toe zijn en de vakantiepret kan meteen na boeking beginnen. Daarnaast ben ik als productmanager verantwoordelijk voor de bestemmingen Maleisië, Nepal en Kaapverdië. Voordat ik op deze afdeling terecht kwam, heb ik het verkoopteam aangestuurd als supervisor. Heel nuttig om ook de verkoopkant van het product gezien te hebben. Zo weet je precies waar de meeste vragen over gaan en waar de informatiebehoefte van onze verkoopadviseurs ligt.

Gaaf zeg. En wat vind je nu het leukste aan je job?

TUI is een werkplek voor meer dan 2.500 medewerkers in Nederland.  Met zoveel verschillende functies onder één dak heb je als werknemer binnen dit bedrijf talloze mogelijkheden. Voor mij persoonlijk zijn het vooral ook de mensen en de mentaliteit, die het werken bij TUI zo leuk maakt. Allemaal enthousiaste collega’s die één ding gemeen hebben: een grote passie voor het product waarmee ze werken. Dat geeft ontzettend veel positieve energie!

Hoe ziet een rondreis van TUI er uit en waar moet hij aan voldoen?

Onze groepsrondreizen worden begeleid door professionele Nederlandstalige reisleiding, hebben vertrekgarantie, zijn compleet met veel inclusief en laten de klanten alle hoogtepunten van de bestemming zien. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk unieke elementen in onze rondreizen te verwerken, om klanten het land en de cultuur optimaal te laten ervaren.

Wat doen jullie anders dan andere reisorganisaties?

Een groot voordeel is onze eigen airline TUI fly, waarmee wij ook op veel rondreisbestemmingen vliegen. Hierdoor zijn wij in staat op veel bestemmingen unieke rondreizen en routes aan te bieden, tegen hele scherpe prijzen. Bovendien zijn wij vaak flexibeler in reisduren dan onze collega touroperators.

Welke rondreis van jullie zou je onze lezers willen aanraden?

Een hele bijzondere rondreis die we iedereen kunnen aanraden is de rondreis “Vele gezichten van Senegal en Gambia”. In twee weken tijd leren onze klanten onder begeleiding van een Nederlandstalige gids, twee verschillende landen kennen, elk met een geheel eigen cultuur. De rondreis start in Senegal, waarna een bezoek aan de natuurlijke en culturele hoogtepunten in de binnenlanden afgesloten wordt met een strandverblijf  aan de kust in Gambia. Al vele enthousiaste gasten kijken terug op deze unieke rondreis, die gegarandeerd een onvergetelijke ervaring oplevert.

Welke land is bij jullie het populairst voor rondreizen?

Cuba is al jaren onze meest populaire rondreisbestemming. Ook hier zien we het voordeel van onze eigen airline. We kunnen de klant de allermooiste plekjes van deze bijzondere bestemming laten zien, doordat wij als enige aanbieder onze rondreizen kunnen starten in Oost- of West Cuba. Ook Sri Lanka is een prachtige rondreisbestemming, die een grote groei doormaakt. Het prettige aan deze kleine, veelzijdige bestemming is, dat klanten met weinig tijd alle hoogtepunten van het eiland in een week kunnen zien. Terwijl klanten met meer tijd de bestemming in twee of drie weken kunnen bekijken, waarbij de nadruk veel meer ligt op ervaren en beleven met allerlei leuke activiteiten en een heerlijk strandverblijf na afloop.

Leuk om te lezen Esther. Zie je verder nog bepaalde veranderingen in de markt?

We zien een tendens in de branche dat steeds meer rondreizen worden “uitgekleed”,  om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Steeds meer rondreizen zijn exclusief excursies of andere leuke activiteiten die de beleving van de klant vergroten. Hierdoor zijn de bijkomende kosten ter plaatse vaak hoog. Ons advies aan klanten is om heel goed te lezen wat er wel/niet inclusief is. Wij willen onze klanten een compleet en kwalitatief goed pakket aanbieden, zodat klanten op de bestemming niet voor verrassingen komen te staan.

Waar staat TUI over 5 jaar?

Wij willen onze klanten verzorgde en complete, maar ook betaalbare rondreizen bieden. Waarbij wij ons doel bereikt hebben als klanten na terugkomst zeggen “dit was een onvergetelijke ervaring, waar we met heel veel plezier op terugkijken”. Terugkerende en loyale klanten zijn ontzettend belangrijk in deze branche. Wij willen dat klanten opnieuw voor ons kiezen en ons aanraden bij familie, vrienden en kennissen. Om dit te bereiken moeten we innovatief en creatief zijn, onze klanten nét dat extraatje aanbieden waardoor we ons onderscheiden van de rest. Dit kan zijn een lunch in een rijstveld in Indonesië, een afternoon tea tussen de theeplantages in Maleisië of in Cuba een nacht bij de mensen thuis logeren. Juist deze ervaringen, zijn vaak de momenten van de reis die de klant het meest bijblijven. De komende jaren willen wij nog meer beleving in onze rondreizen opnemen en er tegelijkertijd voor zorgen dat onze rondreizen betaalbaar en daardoor bereikbaar blijven voor een brede doelgroep.

Bedankt Esther! Leuk inzichtje in de wereld van TUI en goede tips ook. Benieuwd naar de reizen van TUI? Bezoek de TUI website