De legendarische Infiernillo brug in Peru

Ferrocarril Central Andino, in de Andes, is de tweede hoogste spoorlijn ter wereld, en tevens een van de opmerkelijkste, vanwege de grote technische uitdagingen die er waren tijdens het bouwen van de lijn.

De spoorlijn begint in de havenstad Callao, bijna op zeeniveau, en passeert dan de stad Lima, voor het bereiken van de hoogste piek op 4.818 meter bij de Anticona pas. De trein rijdt vervolgens door tot het de mijnstad La Oroya bereikt, waar het spoor splits in twee routes: een naar Cerro de Pasco en de andere naar Huancayo en Huancavelica. De treinrit langs deze route is een populaire toeristische attractie voor treinliefhebbers, met 58 bruggen en 69 tunnels, inclusief de tweede hoogste spoortunnel ter wereld en zes haarspeldbochten.

Een van beroemdste bruggen langs deze route is de Infiernillo brug, gelegen in een smalle kloof tussen twee tunnels. De lijn komt uit een tunnel vanuit een verticale kloof, gaat over een brug en dan direct over in een andere tunnel in een steile kloof. Onder de brug stroomt de Rio Rimac rivier, waar de Carretera Central snelweg aan grenst.

De brug ligt op een hoogte van 3.300 meter boven de zeespiegel en ligt zo'n 130 kilometer van Callao. De brug werd in 1908 gebouwd door de 'American Bridge Company' en heeft een lengte van 62,8 meter. De tunnels aan beide kanten maken de brug een opvallende verschijning.